Kinga Konopelko

radca prawny

Na co dzień dbam o spokój przedsiębiorców. Pomagam im działać legalnie i bezpiecznie, łącząc prawo z podejściem biznesowym. Tworzę umowy, wdrażam RODO, wspieram w prawnych aspektach działalności online. Wspieram branżę edukacyjną.
[Więcej >>>]

Sklep +48 669 505 374

Czy ograniczenia w związku z COVID dotyczą branży edukacyjnej? Co z limitami 5 osób dla Szkół Językowych?

Kinga Konopelko28 października 2020Komentarze (1)

W ostatnim czasie temat ograniczeń/limitów jest tematem nr 1 wśród właścicieli prywatnych Szkół Językowych nie będących placówką oświatową.

Oto fragmenty kilku maili, które otrzymałam:

Przechodzę na zajęcia on-line z uwagi na wprowadzone limity 5 osób.

***

Dlaczego w szkołach publicznych dzieci uczą się w tak dużych grupach, a u nas wprowadzono limity.

***

Sama nie umiem zinterpretować nowych rozporządzeń covidowych, czy mogę prowadzić dalej zajęcia stacjonarne.  Czytam je wzdłuż i wszerz, przeglądam internet, fora nauczycielskie i nie widzę zakazu, ale może jest nim to ograniczenie: max. 5 osób spoza wspólnego gospodarstwa domowego podczas imprez, spotkań i zebrań w przestrzeni publicznej (z wyjątkiem spotkań służbowych).

Ponieważ zależy mi na tym, żebyś otrzymywał ode mnie konkretne wsparcie – przeanalizowałam dla Ciebie nowe przepisy rozporządzenia z dnia 23 października 2020r. wprowadzające kolejne obostrzenia (tekst rozporządzenia znajdziesz tutaj>>).  

Jak to w końcu z tymi limitami jest?

LIMIT 5 OSÓB – czy na pewno dotyczy Szkół Językowych?

Podczas konferencji Ministerstwa z 23 października, zadano pytanie o to, czy limit 5 osób dotyczy też Szkół Językowych. Odpowiedź nie była jednoznaczna. Z wypowiedzi wynikało jednak, że stosowanie się do limitu 5 osób stanowiło bardziej zalecenie niż obowiązek.

Czy była to wykładnia przepisów?

O tym poniżej.

Co w takim razie o limicie 5 osób mówią przepisy prawa?

W paragrafie 28 rozporządzenia z dnia 23 października 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, ZMNIEJSZONO liczbę osób, które mogą brać udział w zgromadzeniach do maksymalnie 5. 

UWAGA: Co ważne, w tym przepisie NIE CHODZIŁO O JAKIEKOLWIEK ZGROMADZENIE, ale o zgromadzenie, które posiada konkretne cechy i odpowiada definicji zgromadzenia z ustawy o zgromadzeniach.

Czy zajęcia językowe można uznać
za zgromadzenie?

Spójrzmy do przepisu:

„Zgromadzeniem jest zgrupowanie osób na otwartej przestrzeni dostępnej dla nieokreślonych imiennie osób w określonym miejscu w celu odbycia wspólnych obrad lub w celu wspólnego wyrażenia stanowiska w sprawach publicznych”

Zajęcia językowe czy inne zajęcia edukacyjne – nie należy traktować jako ZGROMADZENIE przede wszystkim z tego względu, że zajęcia:

1. nie odbywają się w przestrzeni publicznej,

2. nie są dostępne dla anonimowych uczestników,

3. nie mają na celu wspólnego wyrażenia stanowiska.

***

***

ZAPISZ SIĘ NA 5-dniowy bezpłatnego kursu dla Szkół Językowych
“UMOWY I RODO dla Szkoły Językowej” z bezpłatnym e-bookiem! >>

 

W czym mogę Ci pomóc?

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria radcy prawnego Kinga Konopelko w celu obsługi przesłanego zapytania. Szczegóły: polityka prywatności.

    { 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }

    Anna 1 lutego, 2021 o 18:33

    A czy zajęcia edukacyjne prowadzone w terenie (przestrzeń otwarta) dla określonej listy uczestników wg imiennej listy osób to też są zajęcia, które mogą się odbywać i nie są zgromadzeniami? Pytam, gdyż zajmuję się edukacją przyrodniczą prowadzoną w terenie.

    Odpowiedz

    Dodaj komentarz

    Na blogu jest wiele artykułów, w których dzielę się swoją wiedzą bezpłatnie.

    Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy prawnej, napisz do mnie :)

    Przedstaw mi swój problem, a ja zaproponuję, co możemy wspólnie w tej sprawie zrobić i ile będzie kosztować moja praca.

    Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez Kancelaria radcy prawnego Kinga Konopelko w celu obsługi komentarzy. Szczegóły: polityka prywatności.

    Poprzedni wpis:

    Następny wpis: